Rorschach Zwitserland - Reisverslag uit Rorschach, Zwitserland van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu Rorschach Zwitserland - Reisverslag uit Rorschach, Zwitserland van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

Rorschach Zwitserland

Door: Purg

Blijf op de hoogte en volg Christine

16 September 2014 | Zwitserland, Rorschach

Dag 3 Friedrichshafen – Rorschach Zwitserland ( 68,1 km)
Dinsdag 9 september 2014

De wekker ging weer om half 7. En last van de vliegtuigen hebben we niet gehad. Vanwege de lange tocht vandaag, wilden we op tijd vertrekken, zodat we onderweg ook nog een beetje tijd hadden om iets te bekijken. Het ontbijt hier is ook prima. Nadat we betaald hebben, zitten we ook vandaag weer om ongeveer 9 uur op de fiets. Via het centrum van Friedrichshafen worden we langs het Zeppelinmuseum geleid. De fietsborden staan overal duidelijk aangegeven. En mocht dat even niet zo zijn, dan volgen we ons gevoel, de See aan de rechterhand. Maar al met al hebben we over duidelijkheid niet te klagen. Zeppelins hebben we deze dagen al veel in de lucht gezien en staan ook op diverse foto's. Hier bij het museum is er een klimtoestel voor kinderen in de vorm van een Zeppelin. Friedrichshafen is duidelijk de Zeppelinstad. We gaan niet naar het museum want er staat vandaag te veel op het programma. Helaas is er geen tijd voor alles dat je tegenkomt. We moeten keuzes maken. We fietsen verder via Langenargen. Hier maken we een foto van een prachtige meiboom. Via allerlei boomgaarden met appels, peren, pruimen etc. fietsen we verder. Wat kijkt dit fruit me aan. Ik moet me beheersen om geen appeltje te plukken. Na een tijdje komen we in Kressbronn. We komen langs Zweirad Deusch en besluiten hier te stoppen om voor Martins fiets ook naar fietstassen te kijken. Het blijft niet bij kijken, we kopen er een stel. Wel handig namelijk, mocht het slecht weer worden, dan kunnen de fotospullen etc. goed waterdicht opgeborgen worden. Verder wordt Christines fiets van een nieuwe snelbinder voorzien. De fietstassen worden netjes door de verkoper aan de fiets bevestigd. Na het verdelen van de bagage over 4 tassen (wel zo eerlijk nu dat Christine niet meer alles mee hoeft te trappen) gaan we weer verder. Even later pauzeren we bij een bankje in Wasserburg aan de Bodensee. Ja hoe toevallig? Hier drinken we iets en nemen onze krentenbol erbij. Nu gaat de tocht verder naar Lindau. Wat is het hier ook mooi. En het weer werkt ook nog steeds mee. Bofkonten zijn we, ik kan niet anders zeggen. Ik heb al geroepen, dat als het moet regenen, dan graag op dag 6. Die dag blijven we namelijk in hetzelfde hotel en hoeven we niet te verkassen. Dus als het dan regent hoeven we niet te fietsen. Maar vooralsnog is het mooi weer, dus wat zeur ik.
In Lindau maken we mooie plaatjes van de haven, de Mengturm en het oude stadhuis. Hier zijn we ook al eerder geweest, dus voor ons bekend terrein. We laten hier onze fietsen met bagage niet onbeheerd achter. Hier is het zo druk, dat we dat niet aandurven. We gaan verder en komen nu via Lochau in Oostenrijk om naar Bregenz te gaan. Hier pauzeren we in het zonnetje op een terrasje aan de Bodensee ;) onder het genot van een lekkere kop milch kaffee en cappuccino en himbeertorte en salzstange (stokbroodje met brie en ham). We vinden dat we dat na alle inspanningen tot nu toe wel verdiend hebben. Na deze onderbreking zetten we de tocht voort. In Bregenz stoppen we nog even bij het Festspielhaus. We kunnen in het theater en het podium zien. Ze zijn dit namelijk weer aan het afbreken. Prachtig zo'n podium op het water. De afgelopen twee jaar is er de voorstelling van “die Zauberflöte” van W.A. Mozart geweest. Wat een toeval dat we op weg zijn naar hotel Mozart in Rorschach. Hierna zijn we ook nog gestopt vij het Zisterzienserstift Mehrerau. Het vervolg van de route loopt via het Rheineck. Het lijkt hier Nederland wel. Vlak, riet, water, mais en ooievaars. Wel minstens 15. Prachtig gezicht. Via Altenrhein waar de Markthalle door Friedensreich Hundertwasser (wel grappig gezicht zo'n gebouw met allerlei rare vormen) is ontworpen, komen we in Rorschach bij hotel Mozart. Dit hotel ligt midden in de stad aan de Bodensee en aan het spoor. Na vliegtuigen dus nu treinen :). Nadat we ons ingecheckt hebben en onze fietsen in de parkeergarage hebben gestald en de koffers naar de kamer hebben gebracht, gaan we lekker badderen. Na zo'n inspannende dag mag dat ook wel. We hebben een kamer met Seezicht en minibar. Dit hotel heeft wel een paar sterren meer dan de vorige hotels. Dus extra genieten maar. Zelfs de handdoeken zien voorzien van het silhouet van Mozart. Echt mooi op elkaar afgestemd hier. En mensen ja het is gaan regenen. Maar wel nadat wij onze fietsen in de garage hadden gezet. Na het bad zijn we lekker beneden gaan eten. Ook dat was hier prima voor elkaar. We hebben gesmuld. Maar ja, na zo'n dag smaakt natuurlijk alles. Terug op de kamer zijn we snel gaan slapen. Veel last van voorbij razende treinen hebben we niet, na deze vermoeiende dag.
Groeten van de kilometervreters uit Zwitserland