dag 12 almabtriebe - Reisverslag uit Zell am Ziller, Oostenrijk van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu dag 12 almabtriebe - Reisverslag uit Zell am Ziller, Oostenrijk van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

dag 12 almabtriebe

Blijf op de hoogte en volg Christine

22 September 2012 | Oostenrijk, Zell am Ziller

Dag 12 Gerlosberg - Almabtriebe
Vanochtend toen we de balkondeur openden, hoorden we de klokken van de koeien al luiden. Over de gerlospas kwamen de eerste koeien al naar beneden. Het was toen ongeveer 8 uur ’s ochtends. Wat een geluk dat we dit vanaf het balkon al in de verte mee kunnen maken.
Hierna hebben we rustig ontbeten en nadat we aangekleed waren zijn we maar rustig richting Zell am Ziller gereden. Toen we van de Gerlosberg afkwamen en de weg naar Zell am Ziller opdraaiden, stonden in de hoek in de wei al allerlei koeien van groot tot klein klaar om opgetooid te worden. Wij hebben toen maar snel onze auto aan de overkant van de weg geparkeerd bij gasthof Waldheim. Daar was nog plek genoeg.
Hierna dus rustig naar het versieren gekeken. Sommige koeien vonden het vervelend, andere hadden er geen problemen mee. Wij hadden dus alle tijd om al dit moois van dichtbij te aanschouwen en op de foto te zetten. Terwijl men hiermee druk bezig was, kwamen er ook koeien van boven (gerlospas). Waarschijnlijk waren dit de beesten die we ’s morgens vanaf het balkon gezien hadden. Want die beesten moeten echt wel een eindje voordat ze er zijn. Petje af daarvoor. Deze beesten waren trouwens allemaal al versierd. Ook hier natuurlijk weer diverse foto’s van gemaakt.
Al met al hebben we hier wel minstens een uur staan kijken. Toen de beesten allemaal versierd waren, mochten ook deze koeien vertrekken. Ze gingen midden door het dorp om uiteindelijk in Hippach (ca. 4 km verderop tegen de berg) uit te komen. Daar hebben we ze later ook nog weer zien staan in de wei.
Ook in Uderns was er een almabtrieb fest. Daar zijn we toen nog even met de auto heengegaan. Hier was alleen buiten het feest (muziek, drank en eten) niet veel te beleven. We hebben dit feest daarom ook maar aan ons voorbij laten gaan. We zijn lekker rustig teruggereden richting Zell am Ziller. Samen besloten we om maar eens door te rijden richting Gerlos en Konigsleiten. Die kant waren we deze vakantie nog niet op geweest. Onderweg zagen we dat de weg lekker bezaaid was met koeienvlaaien. Dan besef je pas welk een afstand die beesten hebben afgelegd, voordat ze beneden zijn.
Gerlos is echt een wintersportgebied. Ook in de zomer is er wel enige aktiviteit. Maar we kunnen ons niet voorstellen dat de daar aanwezige hotels in de zomer echt allemaal volgeboekt zijn. Echt de een nog luxer dan de ander. Niet echt een vakantieplaats voor ons. Laat ons maar lekker in Gerlosberg in ons appartement.
De weg ging verder naar Konigsleiten. Ook dit is een echt wintersportdorp. Voor de zomer niet echt aantrekkelijk voor ons. Hierna zijn we teruggereden en zijn we gestopt bij een tentje langs de weg, waar vandaan je een prachtig uitzicht hebt op een groot stuwmeer, Speicher Durlassboden. Het was hier rustig en volgens de eigenaresse had dat te maken met de diverse Almabtriebe. In Gerlos zagen we ook nog versierde koeien in de wei lopen. Dus wel echt de tijd van het jaar ervoor.
Na een lekkere kop cappuccino verorberd te hebben, hebben we snel ons appartement weer opgezocht. Ondertussen werd het weer ook wat minder, gelukkig zitten we niet in een tentje.
’s Avonds hebben we lekker rustig aangedaan en op tijd ons bedje opgezocht.