dag 7 - Reisverslag uit Dailly, Verenigd Koninkrijk van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu dag 7 - Reisverslag uit Dailly, Verenigd Koninkrijk van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

dag 7

Door: Christine

Blijf op de hoogte en volg Christine

21 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Dailly

Verslag dag 7 Barony hill walk
Vanochtend was het voor het eerst tijdens de vakantie, dat we niet opstonden met zon. Het was bewolkt, maar volgens Jan zou het tegen 11-en verder opklaren. In ieder geval geen regen. Daarom besloten we vandaag de wandeling te maken, die we gisteren al helemaal voorbeschouwd hadden. Dus na het ontbijt en de andere ochtendrituelen, de rugzakken gepakt.
Om kwart voor 12 zijn we vertrokken en inderdaad was het al een stuk minder bewolkt. De route begint in het dorp, dus daar zijn we eerst heengelopen. De route van vandaag werd met een metalen eikenblad aangegeven. Op de plattegrond is het de rode route. Het eerste deel van de route ging over een asfaltweggetje langs de Balcamie farm. Hierna werd het een kiezelpad, zoals vroeger bij ons ook langs boerderijen. Vervolgens ging dit over in een soort holle weg, met hagen aan beide kanten van de weg met een mooi uitzicht op het kasteel in Dailly (Dalquharran Mansion). Hierna staken we weer een asfaltweg over en gingen via een asfaltweggetje naar Whitehill farm. Dit was ook een witte boerderij. Hier lopen wel heel veel koeien in de wei. Bij ons zou dat niet uitkunnen qua melkquotum. Maar ja, daar zullen ze hier wel geen last van hebben. Vervolgens liepen we langs deze boerderij richting de top van de hill. Volgens de beschrijving zou het pad overgaan in een earth path. Op dat moment moesten we rechtsaf. Dat klopte ook volgens een kleine rode pijl op een paaltje. (immers rode route volgens de beschrijving). Hierna liepen we langs een oude schaapskooi (eigenlijk een ruïne, je kon er geen schaapskooi meer van maken). Hierna via een stapeltje stenen met een paal erin met wederom een rode pijl verder richting top. We moesten allerlei hekjes nemen om over de omheining van de weiden te komen. Dit heeft echt iets. Lopen tussen de schapen en de koeien.
Vervolgens gingen we via een veentapijt verder, de grond veert helemaal. Het is maar goed dat het de laatste tijd niet geregend heeft, want dan kom je echt niet met droge voeten boven. Vervolgens gingen we over de graat van de hill van handwijzer met eikenblad naar de volgende handwijzer om uiteindelijk bij de top van de Barony hill uit te komen. Hier stond een bankje in een heel aparte vorm. Het hout is al aan het vermolmen dus binnenkort wel aan vervanging toe. Hier hebben we natuurlijk even lekker op gezeten en geluncht. En natuurlijk van het prachtige uitzicht genoten. We konden 360 graden rond zien. Onder andere Girvan en Ailsa Craig waren duidelijk te zien.
Het was ondertussen kwart voor 2, dus tot nu toe er twee uur over gedaan. Dat valt ons niks tegen.
Op de top waaide het wel behoorlijk (en het was nog steeds wel bewolkt). Daarom hebben we er niet al te lang gezeten, voordat we teveel afkoelen en morgen ziek zijn.
Nu moesten we weer naar beneden. Ook dit ging van paal naar paal. Deze keer palen met rode pijlen. Ook hier was het weer een verend tapijt. Deze weide gingen we via een groot hek uit.
Vervolgens kwamen we in een bos, waar ze aan het kappen waren geweest. We dachten dat we het stijgen gehad hadden, maar na ca. 200 m moesten we linksaf een smal steil pad op. Het was maar goed dat hier de rode pijlen ons niet alleen lieten, anders hadden we het niet vertrouwd. Het pad werd steeds smaller en wilder, menshoge varens waar we tussendoor moesten, maar het klopte nog steeds. Het was prachtig dat wel. Gelukkig maar dat ik een lange broek aan had, de teken leven hier natuurlijk ook. Toen we nog even weer op zo’n grappig gevormd bankje zaten, kroop er wel 1 over mijn broek. Vanavond bij de douchebeurt dus even extra uitkijken naar teken.
De route ging verder langs een beekje en een erg onbewoonde wereld. Echt als de rode pijlen er niet gestaan hadden, hadden we gedacht dat we fout waren. Op sommige punten zag je echt geen pad meer. Maar uiteindelijk kwamen we weer op een asfaltweggetje uit, waar we linksaf richting B741 moesten. Dit klopte precies volgens de beschrijving. Hier moesten we oversteken en vervolgens via de oever van de rivier terug naar Dailly via hekjes en weiden met kalveren.
Deze kalfjes stonden ons in de weg en moesten van Martin aan de kant. Daar schrokken ze zo van dat ze spontaan begonnen te schijten. Martin kon nog net op tijd aan de kant springen.
Hierna kwamen we dicht langs het kasteel dat we van boven ook gezien hadden. Ook kwamen we nog langs het oude kasteel (nu ruïne en gevaarlijk, je mocht het niet betreden). Vervolgens zijn we via het pad langs de rivier terug gelopen naar de hoofdstraat (B741) en van hieruit weer terug naar het park. Hier zag Jan ons aankomen wandelen en vroeg of we het gehaald hadden. Natuurlijk, waarom niet. Martin heeft hem even op de hoogte gebracht van de route, terwijl Christine al naar huisje ging om snel de WC op te zoeken.
Hierna hebben we even uitgerust, daarna heerlijk gedoucht en daarna naar Girvan voor nog een paar noodzakelijke boodschappen.
Vervolgens gegeten, voetbal kijken (Duitsland speelt gelijk!) en verslag maken en op site zetten.
Zijn de thuisblijvers ook weer op de hoogte.
Helaas mensen, de foto’s komen thuis pas, omdat we geen ruimte meer op de site hebben voor foto’s. Zo kunnen we jullie ook dan nog iets laten zien, anders hebben we helemaal niets meer te melden als we weer thuis zijn.

Groetjes voor iedereen van de twee genietende purgjes.