verslag dag 12 - Reisverslag uit Hemsedal, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu verslag dag 12 - Reisverslag uit Hemsedal, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

verslag dag 12

Door: purg

Blijf op de hoogte en volg Christine

01 Juli 2010 | Noorwegen, Hemsedal

Verslag 12e dag Voss (Bavallen)-Hemsedal

De wekker ging vanochtend om half 7, maar zijn tegen kwart voor 7 opgestaan. De zon scheen al volop en het was al warm in de kamer en slaapkamer. Dat beloofde wat voor vandaag.
Nadat we eerst van alles en nog wat opgeruimd hadden en reisklaar hadden gemaakt, zijn we rustig gaan ontbijten. Hierna koffers inpakken en appartement schoonmaken.
Martin heeft ondertussen de auto ingepakt en tegen 10 uur zijn we reisklaar.
We checken uit en gaan op weg naar Hemsedal. In de brochure van Buro Scandinavia staat een route beschreven met allerlei tips voor onderweg. Die volgen we dan ook maar.
Onze eerste stop is het Stalheim Hotel. Op een parkeerplaats bij dit hotel heb je een schitterend uitzicht op de kloof Stalheimskleiva. Echt wederom indrukwekkend. Het is een echte toeristisch punt want de ene na de andere touringcar komt hierlangs. Dus wij volgen die dan ook maar. De weg naar beneden is 18% daling. Continu met de voet op de rem en van die lekkere haarspeldbochten. Gelukkig is de weg net nieuw geasfalteerd, dus de bulten en gaten vallen mee. Onderweg stoppen we een aantal keren voor het maken van foto’s. Dat doen de bussen ook die voor ons rijden, dus wij moeten ook wel. De stops zijn bij watervallen en door de zon verschijnen er regenbogen in de nevel van de waterval. Dit is een heel mooi gezicht en staat ook goed op de foto.
Hierna rijden we door en komen we in het Naeroydal en later bij het fjord. Op dit fjord kun je een rondvaart maken, maar dat doen we niet. We willen namelijk in Flam met de Flambana (trein) naar boven. Dit is een ritje van een hoog toeristisch gehalte. Je komt onderweg namelijk schitterende plaatjes tegen. Als we bij dit treintje aankomen is het ongeveer kwart voor 12. Dus gauw naar het loket voor kaartjes om te kijken of we nog mee kunnen. Er wordt namelijk geadviseerd om in het hoogseizoen te reserveren en dat hadden we niet gedaan. Maar we kunnen mee met de trein die om 12.20 uur vertrekt. Al met al doet de trein er een klein uur over heen en dan ook weer terug. Dus om ongeveer half 3 zijn we weer terug. Achteraf hebben we spijt dat we ook terug gegaan zijn met de trein. We hadden beter een fiets kunnen huren en terug fietsen, maar ja weet alles eens van te voren. Iets voor een volgende keer misschien.
Dus om half drie vertrekken we daar weer en gaan verder richting Hemsedal. Hierbij hadden we de keus om via de Laerdalstunnel te gaan (24,5 kilometer lang de langste tunnel van Europa) of om over de zeer spectaculaire Aurlandsvegen te gaan. Dit is een steile, smalle bergweg met als hoogste punt 1809 meter de top van de Blaskvalen. Op de heen weg heb je dan uitzicht op het Aurlandsfjord. Met twee woorden spectaculair en angstgevend. Martin zat stijf achter het stuur, maar hij heeft het gered. De hoogtevrees stak even de kop op.
Boven was het ook schitterend en de weg naar beneden was ook mooi maar gelukkig niet zulke steile afgronden naast je. Dit reed voor Martin een stuk prettiger.
Vervolgens hebben we het staafkerkje van Borgund nog even bezocht. We hebben alleen de buitenkant bekeken, de binnenkant schijnt niet zo interessant te zijn.
Om ca. half 7 waren we op de plek van bestemming. Nadat we ingecheckt hadden, hebben we ons appartement opgezocht. Toen we dit gevonden hadden, hebben we gauw de auto uitgepakt. Al snel kwamen we tot de ontdekking dat er geen TV in dit appartement aanwezig was. Na bestudering van de reisbescheiden kwamen we tot de conclusie dat dit niet klopte, er zou een TV aanwezig moeten zijn. Gezien de wedstrijd van morgen kunnen wij toch geen TV missen. Dus wij gauw weer naar de receptie en dit gemeld. Nou dan heeft de vorige huurder die meegenomen, was de reactie. Hebben jullie hem echt niet gezien, hij zou er wel moeten zijn. Ja en wat toen. Drie opties werden er geboden. In het appartement blijven met een TV ergens anders vandaan, een ander vergelijkbaar ouder appartement, of een appartement in het nieuwe gebouw waar ook de receptie zit. Toen vroeg Christine of laatstgenoemde dan ook nieuwer was en zijn antwoord was ja. Hij gaf de mogelijkheid om de laatste even te bekijken, maar hij gaf al aan dat hij het antwoord al wist. Wij zouden kiezen voor de laatste. Nou dat hebben wij ook gedaan. Je moet bedenken dat het eerste appartement oud en klein was. Kleine slaapkamer, kleine kamer met zit/slaapbank, kleine gerenoveerde douche en alles krap, krap, krap. En je wilt niet weten hoe we nu zitten. Het is een 8 persoonsappartement met 2 badkamers, grote keuken, zitkamer en drie slaapkamers, sauna, grootbeeld TV etc. etc. Nu wat wil een mens nog meer. Het enige dat we nu moesten was verhuizen en alles nu naar boven zeulen, omdat we op de 2e verdieping zitten. Nu dat hadden we er graag voor over.
Nadat we voor de tweede keer alles dus weer uitgepakt hadden, had Christine ging zin meer om eten te koken. Het was namelijk ondertussen al 8 uur. We besloten nog gauw even Hemsedal in te gaan, op zoek naar een supermarkt. Daar wat gemakkelijks te eten gekocht en weer gauw naar het appartement. Wat gegeten en toen achter de computer voor de verslagen van gisteren en vandaag. Ondertussen is het kwart voor 11. Bedtijd.
Morgen gaan we kijken of we internet aktief kunnen krijgen en dan kunnen jullie alles weer lezen en zijn helemaal up-to-date.
Groeten vanuit een heel ruim en luxe appartement in Hemsedal van Martin en Christine.

• 01 Juli 2010 - 21:26

Pa En Ma.:

Hallo kinders,
    Net jullie laatste verslagen gelezen, nadat ik {ma} boven heb zitten strijken. Er was toch niets op de TV. Het was wel vreselijk warm. Hier in de kamer is het 23,5 graad en als je van boven komt voelt het alsof het koud is, dus! Morgen wordt het nog
    warmer. Leuk dat jullie Ferdinand gezien hebben en inderdaad petje af voor zijn rijkunst. Die heeft geen hoogtevrees! Wat een geweldig land hè?GENIET NOG MAAR VERDER!

• 02 Juli 2010 - 08:42

Herman Kerklau:

Cristine en Martin,
    als ik dit lees lijkt mij dit ook wel iets voor ons, zoveel moois.
    Christine, je ontvlucht in Nederland de bulten en gaten en zoek ze dan op in Noorwegen, maar deze lijken me beter.

• 02 Juli 2010 - 17:30

Imke:

Hallo tante en oom,

Ik wil jullie bedanken voor het cadeau (grote step) Ik heb hele leuke verjaardag gehad! Maar wat goed dat NL heeft gewonnen van Brazilie!!!!
    Veel plezier nog!

Groetjes,Imke

• 02 Juli 2010 - 22:29

Lilian:

Hé broertje en schone zus, net eens even de pc aangeslingerd en omdat ik morgen naar mamma ga heb ik snel (o nee dat gaat helemaal niet) de verslagjes geprint. Klinkt fantastisch Noorwegen dus gauw foto's kijken. Eerst maar eens veilig terug dus doe het rustig aan. Tot gauw LIL

• 03 Juli 2010 - 06:36

Jan En Paulien:

Hoi hoi
    Zo te lezen een mooi land.
    Ook de foto's zien er mooi uit.
    Nog voetbal gezien gisteren?
    Ik ( paulien)zat alleen te kijken tot 1-1, toen kwamen Kim en Bertus.
    ik was vergeten mijn "popje"op te doen en bij 0-1 gauw gedaan, hahaha en zie het resultaat hahahaha.
    groetjes ons doei tot laters