verslag dag 11 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu verslag dag 11 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

verslag dag 11

Door: purg

Blijf op de hoogte en volg Christine

01 Juli 2010 | Noorwegen, Oslo

Verslag 11e dag Voss (Bavallen)

Zoals gisteren vermeld hadden we voor vandaag Bergen op het programma staan.
We zijn vanochtend redelijk op tijd opgestaan, daarna rustig ontbeten en toen de tassen gepakt voor Bergen. Het was 11 uur toen we wegreden. Het weer was redelijk, de wolken hingen nog laag toen we opstonden, maar al snel trokken ze omhoog.
De weg naar Bergen is vol met tunnels. De een nog langer dan de ander. Het regende zachtjes onderweg. Ja Bergen zonder regen dat kan eigenlijk niet.
We hadden in de Tom Tom een parkeergarage aangegeven midden in Bergen. Pal naast de beroemde oude huisjes aan de haven. En de Tom Tom leidde ons er perfect naar toe.
Toen we aankwamen was het ongeveer 1 uur. En de garage was ledigt. Dit betekent vrij. Maar helaas toen we de creditcard erin stopten gaf deze aan dat de garage vol was. Dat betekende dus wachten op 1 iemand die weg ging. Gelukkig kwam die er al aan, zodat wij naar binnen konden. De plek die er was, was op de bovenste verdieping achter een dikke pilaar. Maar gezien Martins stuurkunsten ging dit helemaal goed komen. Hierna met de trap naar beneden en we stonden midden in Bergen en zonder regen, het was namelijk opgehouden toen we Bergen in reden. Het geluk is dus met ons.
Wij zijn als eerste naar de Rosenkrantztoren gelopen. Deze maakte vroeger deel uit van het kasteel van Bergen. Vanaf deze locatie had je ook goed zicht op de haven. Hier lagen grote cruiseboten. Zo kolossaal, dat die deze havens kunnen bereiken. Knap staaltje werk.
Men was druk aan het werk met het opbouwen van een podium, ’s avonds zou er daar in de “kasteel”tuin een concert gegeven worden door John Fogarty. Christine niet bekend, maar volgens Martin ooit lid van The Eagles. Gaan we nog op internet opzoeken.
Hierna zijn we richting het oude Bryggen gelopen. Hier staan de bekende huisjes van Bergen. Geen informatie van Bergen zonder hiervan plaatjes. Dit is echt leuk, je kunt namelijk door heel nauwe gangetjes lopen en aan die gangetjes zijn allerlei kunstzinnige- en souvenirwinkeltjes. Wel heel erg toeristisch dus, maar ja dat hoort erbij. Zijn wij uiteindelijk ook.
Vervolgens zijn we naar de vismarkt gelopen. We hadden gedacht dat hier de vissersboten aan zouden komen, maar dat was niet zo. Wel stonden er hier allerlei kramen, waar je vis kon kopen. En niet alleen vis, maar ook groente en fruit en natuurlijk allerlei souvenirsartikelen. We dachten eerst een lekker broodje vis te gaan eten, maar dat kostte zo gruwelijk veel geld (10 euro of meer) dat we dat maar gelaten hebben.
Na dit bekeken te hebben zijn we richting de Floibanen gelopen. Hier kun je met een treintje naar boven, de huisberg van Bergen op 320 meter. We moesten even in de rij staan, maar waren toch vrij snel boven. Hier hebben we vanaf het panoramadek allerlei mooie foto’s van Bergen gemaakt. Jammer dat het bewolkt was, hierdoor had je een iets minder ver uitzicht. Maar ja het regende niet, dus wat mopperen we. We hadden een retourkaartje gekocht, maar boven aangekomen vond Christine dat we wel terug konden lopen. En zo gezegd zo gedaan. Te voet naar beneden. Onderweg was het heel rustig en je liep mooi bergafwaarts door het bos weer terug. Beter dan afgeladen in zo’n treinwagon te zitten of staan.
Al met al hebben we daar misschien ruim drie kwartier over gedaan. En beneden aangekomen zag je ook nog allerlei authentieke Bergense gebouwen en huisjes die we anders niet gezien zouden hebben.
Hierna besloten we om nog even meer richting centrum te lopen en om aan de andere kant van de haven te gaan staan. Op deze plek had je een mooi totaal overzicht van het oude “Bryggen”.
Hier natuurlijk de nodige fotoshoots gedaan en toen op weg naar een lekker softijsje. Dat hadden we ons beloofd. Nadat we die lekker opgelikt hadden, zijn we terug naar de auto gelopen. Dit was gelukkig niet ver. Ondertussen was het ook al half 6, dus wel tijd om weer terug te gaan. Dit betekende dat we tegen kwart over 7 weer in ons appartement waren. Hierna snel eten gemaakt, dat we tegen kwart over 8 klaar hadden. Vervolgens lekker rustig aangedaan. Morgen gaan we Voss weer verlaten en dan moeten we de boel schoon achterlaten. Dus morgenvroeg op tijd de wekker, het plan is half 7, want morgen wordt het een drukke dag.
Groeten vanuit Voss van Martin en Christine