dag 1 en 2 - Reisverslag uit Dailly, Verenigd Koninkrijk van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu dag 1 en 2 - Reisverslag uit Dailly, Verenigd Koninkrijk van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

dag 1 en 2

Blijf op de hoogte en volg Christine

17 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Dailly

Verslag dag 1 en 2 Enschede-IJmuiden-New Castle (Engeland)-Dailly Brunston Castle (Schotland)
Thuis om ongeveer 1 uur ‘s middags vertrokken. Tussen twee uur en kwart voor 5 moesten we inchecken voor de overtocht naar New Castle. Het vertrek is voor half 6 gepland. De routeplanner gaf voor dit ritje twee uur aan, dus ruimschoots op tijd vertrokken. Misschien dat we dan IJmuiden nog even konden bekijken. Het was mooi weer, dus wie weet. Onderweg hoorden we via de filemeldingen dat de A9 bij Amsterdam wegens wegwerkzaamheden afgesloten was en dat er een omleidingsroute gold en er 7 km file stond. Daarom besloten we maar om via Utrecht te gaan. Helaas was daar bij Rijnsweerd een ongeluk gebeurd waardoor we daar ook in de file terechtkwamen. Gelukkig zaten we ruim in de tijd om op tijd in IJmuiden te zijn. Dit lukte ook prima. En het weer was prachtig. Na het in ontvangst nemen van de sleutels voor de hut, de kaart voor het diner en de paspoortcontrole moesten we nog een tijdje wachten voordat we met de auto aan boord konden. Daarom tijdens de wachttijd nog maar even iets de benen gestrekt en een paar fotootjes geschoten van de vuurtoren van IJmuiden.
Nadat de auto geparkeerd was op dek 5 hebben we onze hut opgezocht en daar onze bagage voor 1 nacht gedumpt. Daarna lekker op het zonnedek in het zonnetje gezeten en gekeken hoe de trossen losgekoppeld werden. Onze vakantie is nu echt begonnen. We varen.
Toen we echt op zee waren, bleek het toch best een beetje te waaien. Je kon het goed voelen.
Daarom zijn we lekker naar onze hut gegaan en lekker liggen doezelen (Martin) en boek gelezen (Christine). Hierna zijn we tegen achten weer naar beneden gegaan voor het dinerbuffet. Dit zou wat moeten wezen. Nu het viel ons tegen. Op de reis naar Noorwegen was het buffet toch echt beter. Het toetjes buffet was wel goed, dus daar hebben we toen maar extra van genoten. Het is per slot van rekening vakantie.
De prijs kwaliteit verhouding is hier niet echt je van het. Zelfs het drinken moest je apart afrekenen. Een glas wijn van 0,3 cl is wel ruim 12 euro per glas. Dronken werd ik toch al niet, maar nu helemaal niet.
Tegen tienen hebben we onze hut maar opgezocht. Een mooie zonsondergang was ook niet te verwachten, het was geheel bewolkt. Dus lekker ons bedje opgezocht.
Na een redelijke nacht werden we tegen half 7 al wakker. Toch nog maar lekker blijven liggen tot kwart voor 8. Hierna lekker gedoucht. Helaas waaide het ondertussen zo, dat je voor je plezier niet op het dek ging staan. En ik weet nu ook hoe het begin van zeeziek voelt. Maar goed dat we geen ontbijt gereserveerd hadden. Dan had ik daar helemaal niet van kunnen genieten.
Toen de boot de haven van New Castle invoer zakte het rotgevoel gelijk af. Daar was het water natuurlijk veel rustiger.
Door de tegenwind waren we wel iets later dan gepland, maar om ongeveer half elf NL tijd, half 10 GB tijd, reden we van de boot af. LINKS rijden dus. Ook hier nog even weer paspoort controle, en toen op weg. Het sputterde heel iets, en het was behoorlijk bewolkt.
Maar na een klein half uurtje klaarde het op en kwamen er behoorlijke blauwe stukken aan de lucht.
We genoten van het mooie uitzicht. Ook hier in Noord Engeland is het mooi.
Thuis had ik al gezien dat langs het eerste deel van de route we langs een muur uit het Romeinse tijdperk kwamen, de Hadrians Wall. Hiervoor zijn we van de snelweg afgegaan en een flink stuk binnenwegen gereden. Het was prachtig. Op een gegeven moment gingen we naar een parkeerplaats waar de restanten van een kasteel uit die periode moest zijn. Voor deze parkeerplaats moest je betalen, helaas hadden we nog niet genoeg ponden in onze portemonnee en moesten we dus doorrijden. Na een tijdje was er een andere parkeerplaats langs deze muur. Daar geparkeerd en even gekeken. Hier moest je ook betalen, maar ja een beetje geluk hebben we wel. Hier was de automaat out of order, dus konden we mooi een eindje lopen van het Hadrian’s wall path. Leuk over trappetjes en door hekjes lopen, tussen de schapen door. Het hele pad is 135 km lang en loopt van Wallsend (bij New Castle) naar Carlisle. Was lekker, even uitwaaien en onze zeebenen even weer wat anders laten doen. Een paar mooie plaatjes geschoten en toen weer in de auto via het mooie Northumberland national park. Prachtige uitzichten. Op naar Schotland. De route is schitterend. We hebben per slot van rekening alle tijd. We kunnen toch pas om 3 uur plaatselijke tijd in het huisje. Daarom verder ook nog veel via binnen wegen gereden. Onder andere via de toeristische route door het Galloway Forest Park. Hier gaan we nog wel terugkomen de komende tijd. Ook hier weer genieten en dat terwijl het ook nog schitterend weer is geworden. Een strak blauwe lucht. Ja mensen de familie Regenspurg is weer op pad, en dat is vaak een goede combinatie met mooi weer. Onderweg nog even gestopt bij een plaatselijk zeer oud kerkje. Echt typisch Schots volgens ons.
Om iets over drie uur rijden we het park op. Hier melden we ons bij de receptie.
Het beheerders echtpaar is van Hollandse afkomst, de man, Jan Bosklopper zelfs geboren in Enschede. Hoe toevallig kan dat zijn.
Ze zijn uiterst behulpzaam, dit gaat de komende twee weken wel goed komen.
We zitten in huisje 65. Ziet er prima uit.
Nadat alles uitgepakt is, kom ik erachter dat we de wereldstekker vergeten zijn. Daarom maar de hulp van Joanne en Jan ingeroepen. En natuurlijk hebben zij er één voor ons te leen. Zelf hebben we wel een stekkerblok meegenomen. Dus aan één hebben we meer dan genoeg, voor het laden van alle apparatuur.
We hebben natuurlijk nog voetbal zitten kijken. De Duitsers doen net als Nederland goede zaken. Zijn die Portugezen ook even weer terecht gezet.
Ondertussen is het half 11 plaatselijke tijd, half 12 bij jullie. Wij gaan lekker slapen na een mooie en indrukwekkende dag.

Lieve groetjes ook van Martin.

Christine

• 17 Juni 2014 - 18:27

Paulien:

Hoi vakantiegangers, leuk verslag. Ik kijk al uit naar de volgende verslagen. Groetjes Paulien

• 17 Juni 2014 - 19:05

Rob Leijerweerd:

Hallo Engelandvaarders,

Vanaf het werk naar huis moest ik aan jullie denken en vond dat het eens tijd werd, jullie op te zoeken ...
    over toeval gesproken ( heb zojuist het mooie verslag gelezen ....) 'k Wist hiervan dus niets af, hoe anders ook ... sinds de verjaardag van je moeder voor het laatst gesproken.

Maar evengoed, komt tijd komt raad ... wens jullie nu in ieder geval prettige vakantie met hopelijk een beetje mooi weer en dat het maar droog blijft ( Engeland niet veel anders dan Ierland, zo is't mooi weer en zo regent het ....)

Groetjes Rob.