dag 2 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu dag 2 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

dag 2

Door: purg

Blijf op de hoogte en volg Christine

21 Juni 2010 | Noorwegen, Oslo

Verslag 2e dag Stena Line Göteborg-Nordseter
Vannacht hebben we wel redelijk geslapen. Het lag in ieder geval niet aan het bed. En ook niet aan het ruwe weer. Wel aan het toch nog kunnen horen van het ronken van de motor en het lichtjes bewegen van de boot. (Op dit moment heb ik soms nog het gevoel dat ik heen en weer wieg, zal wel van de reis komen). Er gaat toch niets boven je eigen plekje thuis. Om iets voor 7 zijn we opgestaan. Na het douchen en aankleden gingen we om ongeveer half 8 ontbijten. Dit was ook weer in buffetvorm en was prima. Keus uit o.a. joghurt, cornflakes, muesli, brood, fruit, allerlei beleg, koffie, thee, jus d’orange etc. teveel om op te noemen. Om kwart over 8 weer op het dek gekeken, hoe de boot de haven van Göteborg binnen liep. Dit was een prachtig gezicht. De boot past net onder de brug door, je zou haast zeggen er past geen haar meer tussen, en dan te bedenken dat die brug 45 meter hoog is. Dat zegt dus wel iets over de boot. Het weer was prachtig, zonnebrillen nodig. Zeker op het water.
Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat de mensen met een auto naar hun auto moesten. Dus wij ook. Martin was ergens anders op de boot, dus zijn we maar afzonderlijk naar onze hut gegaan om onze spullen op te halen, daar troffen we elkaar dus. Hierna gauw naar de auto. We hadden gisteren een papiertje meegenomen waarop stond dat onze auto op deck 5.3 stond. Wij maar zoeken, maar geen auto te vinden. Dus toen maar op deck 5.4 gekeken en ja hoor daar stond hij. Hadden we het briefje bij de verkeerde deur meegenomen, en dat op advies van zo’n oudje. Doen we dus ook niet meer. We kijken zelf nu wel.
Hierna gauw de spullen in de auto gepakt, we moesten nog even wachten voor we eraf mochten. Al met al reden we om kwart over 9 door de douane in Zweden (Göteborg). Hier mochten we zo door en gingen toen richting Oslo. Thuis hadden we al geregeld dat we voor de tolwegen via de credit card betalen. Nu kunnen we bij de tolwegen zo doorrijden, ons kenteken wordt gefotografeerd en het te betalen bedrag gaat dan van ons tegoed af. Als we over hebben aan het eind van de vakantie wordt het tegoed terugbetaald, hebben we tekort wordt het automatisch tijdens onze vakantie opgewaardeerd.
Het weer is echt schitterend, haast niet te geloven na zo lange tijd slecht weer in Nederland gehad te hebben. De lucht strak blauw en de temperatuur oplopend naar 21 graden. Wat boffen we toch. En wat is Zweden ook mooi. Het doet ons wel een beetje denken aan Canada.
Ook zo rustig. En veel natuurschoon.
Nadat we de Noorse grens gepasseerd zijn, willen we daar naar een nieuwe brug kijken. Deze moet volgens de reisbescheiden de moeite waard zijn. Helaas zijn ze ook hier (net als in Duitsland) weer veel met de weg aan het werk en hebben we de nodige omleidingen. Hierdoor missen we waarschijnlijk deze brug, jammer dan.
We rijden maar door en gaan een tijdje later van de snelweg af (een eindje voor Moss) omdat we het toch wel fijner vinden om ook wat Noorse kronen contant te hebben, je weet per slot van rekening maar nooit wat er gebeurd. Dus op zoek naar een pinautomaat. Na een tijdje vinden we die, Christine pint (en ook dat lukt nog, gelukkig), en we vervolgen onze weg richting Oslo. Vanaf hier moeten we richting Trondheim (we volgen eigenlijk de hele weg de E6 al). Het werd tijd om even de benen te strekken en dus gingen we bij de eerste mogelijkheid waar een picknickplek was de parkeerplaats op. Hier troffen we het. Deze parkeerplaats had zelfs wandelingen. Eén ervan leidde naar een mooi meer en daar was natuurlijk geen mens. Iedereen bleef bij de picknicktafels op de parkeerplaats. Wij hadden onze broodjes, drinken en fototoestel meegenomen en hebben heerlijk bij het water en in het zonnetje geluncht.
Na een half uurtje hebben we de auto weer opgezocht en zijn we verder gereden. Richting Nordseter. We hadden de keus om links of rechts langs het Mjösameer te rijden. Links ging niet via Hamar, maar zou wel veel meer keus aan picknickplaatsen langs het meer hebben. Toch besloten we via Hamar te gaan, we wilden het Vikingskippe zien. Wij als schaatsliefhebbers mogen dat toch niet missen. Dus zo gezegd zo gedaan. En wat blijkt, er is helemaal geen keus voor links langs het meer. Ook daar zijn ze weer bezig met de weg en moet dus iedereen wel via Hamar. Op de autobaan bij Hamar zie je het Vikingskippe al liggen, ook staat dit goed aangegeven. We zijn er naartoe gereden en ook daar nog even in het zonnetje gezeten op een bankje aan het water. Ja dat is er hier genoeg. Ook is het Vikingskippe natuurlijk op de gevoelige plaat vastgelegd en zijn we even in de kiosk geweest. Een paar kleine aandenkens gekocht en toen weer in de auto richting Lillehammer/Nordseter. Door een klein foutje in de reisbeschrijving van Buro Scandinavia hebben we ons een klein beetje verreden. Achter ons reed nog een Nederlander, die reed ons achterna en ging dus ook verkeerd, draaide zo achter ons aan. Later op het park bij de receptie kwamen we elkaar weer tegen. Het appartement heeft een prachtig uitzicht en is veel groter dan we zouden moeten krijgen. Geen probleem dus. Verder is de inrichting wel enigszins aan vervanging toe, maar verder wel goed genoeg. Sauna, mooie douche met toilet, vaatwasser, tv en draadloos internet (bij de receptie) dus wat willen we nog meer. Het is nu 8 uur en ik ga proberen het verslag op internet te krijgen. Jullie zullen merken of het gelukt is.
Groetjes vanuit een zonnig en prachtig Noorwegen en misschien tot morgen.

• 21 Juni 2010 - 19:24

Gertin:

Maak ons maar weer jaloers met deze mooie vakantie en het lekkere weer!
    ;-)

Groetjes Gertin

• 21 Juni 2010 - 19:31

Dochterlief:

Hallo leute!

Het klinkt allemaal helemaal leuk! Jullie zijn amper een dag weg en genieten nu al volop... dat belooft nog genoeg voor de rest van de vakantie!

Geniet er maar mooi van!

Hier gaat alles ook prima hoor :) Druk aan het leren...dus daar ga ik nu maar weer verder mee.

Veel liefs uit Rotterdam