verslag dag 3 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu verslag dag 3 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

verslag dag 3

Door: purg

Blijf op de hoogte en volg Christine

22 Juni 2010 | Noorwegen, Oslo

Verslag 3e dag Nordseter
Vannacht allebei lekker geslapen. Vanochtend om half 8 ging de wekker. Gezellig samen ontbeten, rustig aangedaan en gekeken wat we vandaag gaan doen. We besluiten de Peer Gynt Vegen (PGV) te rijden. Dit is één van de bekendste tolwegen van Noorwegen.
Om ongeveer half 12 rijden we bij ons huisje weg. We zijn het dorp nog niet uit of we komen de eerste tolboom al tegen. We leggen de slagboombewaker uit dat we naar de Peer Gynt Vegen willen en dus richting Tretten moeten. De man vertelt in het Engels dat we 40 Noorse kronen moeten betalen en dat we na ongeveer 5 kilometer linksaf moeten. Voor de zekerheid doen we onze Tom Tom maar aan. Deze tolweg is van een goed soort gravel, net zoiets als we in Canada hebben gehad. Je kunt hier maximaal zo’n 40 a 50 km per uur rijden. Maar dat doen we niet. Het is hier veel te mooi om zo hard te rijden. We genieten van de rust en het uitzicht. Na zo’n uur rijden komen we op de grotere weg richting Tretten. In Tretten staat de PGV goed aangegeven en niet lang daarna komen we de eerste slagboom voor de tol tegen. Hier kunnen we met de Credit Card betalen, dat gaat prima. We vervolgen onze weg en genieten van al het moois om ons heen. De uitzichten zijn schitterend. En ook vandaag hebben we weer geluk met het weer. Eerst maken we een stop en drinken en eten daar op een bankje wat. Hierna gaan we verder. Op een gegeven moment stond er een bordje met utsicht. Dus daar zijn we gestopt. Even ietsje hogerop gelopen, om boven aan gekomen te ontdekken dat het daar erg mooi is en je van daaruit naar een hoger punt kunt lopen. We besluiten dat te doen. Dus eerst weer even naar de auto terug voor de wandelschoenen en de goed gevulde rugzak, want je weet natuurlijk maar nooit.
Onderweg naar boven komen we niemand tegen, wat een rust hier. Eenmaal boven geeft onze Garmin aan dat we op 1125 meter hoogte zijn en dat we ongeveer 1,5 kilometer hebben gelopen. Ook staat hier een oud krakkemikkig kruis met daaraan een brievenbus met een schriftje waarin je je naam op kunt schrijven. Dat doen we dus maar. Het schriftje begon op 13 juni 2010 en had tot nu toe maar 1 Nederlandse naam erin. Verder veel Noren en een enkele Duitser.
Hier boven hebben we nog even een broodje gegeten en wat water gedronken en toen zijn we weer naar beneden gelopen.
Hierna weer verder gereden, het was ondertussen kwart voor vier. Onderweg nog 3 kraanvogels gezien, accuut gestopt om ze te fotograferen. Hierna de PGV verder gereden. Via de N255 zijn we teruggereden. In Gausdal een paar boodschappen gedaan en toen via Lillehammer terug naar Nordseter.
Nu (bijna 8 uur) staat het eten op en gaan we zo eten. Misschien dat het bijwerken van de site zo nog lukt, anders wordt het morgen. Dit kan namelijk alleen bij de receptie en die sluit om 9 uur.
Groeten voor allemaal vanuit een prachtig, zonnig Noorwegen.
(We hebben al verkleurde gezichten, bijna tomaatjes!!)

• 22 Juni 2010 - 19:54

Mandy:

Hoi paps en mams,

Fijn dat jullie weer een mooie dag hebben gehad!

Vandaag mijn laatst tentamen gehad... heb het denk ik wel gehaald. Ging niet helemaal super maar goed genoeg denk ik... :)
    Hier is het trouwens ook mooi weer en als het goed is blijft het dat voorlopig ook nog wel even :)
    Verder weinig nieuws vanuit hier.

Liefs,
    Mandy