verslag dag 4 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu verslag dag 4 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

verslag dag 4

Door: purg

Blijf op de hoogte en volg Christine

23 Juni 2010 | Noorwegen, Oslo

Verslag 4e dag Nordseter
Als het goed is zijn jullie tot gisteren bij. De site bijwerken ging gisteravond nog net, op het terras van de receptie. Na het loaden van 1 foto was de batterij leeg. Dus komt de rest vandaag.
Gisteren was het dus prachtig. Vandaag hebben we besloten de andere route uit het boekje van Buro Scandinavia te rijden. Dit is een route aan de andere kant van de E6 dan de PGV van gisteren. Deze route gaat via Sjusjoen (een grotere wintersportplaats) via de tolweg Birkenbeinervegen (Berkeboombenenweg) richting Osterdal. Dit weggetje (ook van gravel net als gisteren) slingert over een woeste, ruige hoogvlakte op 1000 m hoogte. De uitzichten zijn net als gisteren perfect. Eerst vanochtend was het zwaar bewolkt, maar in de loop van de ochtend klaart het op en komt de zon tevoorschijn. Hierboven is het ca. 10 graden, maar beneden zal het wel enige graden warmer zijn.
Heel af en toe kom je een auto tegen of schapen. De schapen blokkeerden zelfs de brug, dus moest Christine uit de auto om Heidi te spelen. De beestjes luisterden ook nog. Ze zal wel zo afschrikwekkend zijn, dat ze gelijk opstonden en plaats maakten voor de auto. Even later zijn we even gestopt bij een watertje. Je voelt je hier echt alleen op de wereld.
Na weer een tijdje gereden te hebben, hebben we de auto een eindje van de weg geparkeerd en hebben we lekker een beetje uitgerust. Martin even de oogjes dicht en Christine lekker een paar hoofdstukken uit een boek gelezen. Wat genieten is dit. Hoezo slecht weer in Noorwegen. Misschien gaan we dat nog meemaken. Maar tot nu toe zijn de weergoden ons goed gezind. Deze weg zijn we blijven volgen tot we weer op de verharde weg uitkwamen. Deze weg (nummer 3) een eindje noordelijk gevolgd, om vervolgens de volgende tol (gravel) weg te nemen, de Vinjevegen. Langs deze weg stond op een gegeven moment een bord met Storfallet Fossefall Wasserfall. We reden er al voorbij maar zijn toch maar omgedraaid en hebben de auto daar op de parkeerplaats neergezet. Er was geen route uitgezet, maar er liepen maar 2 paden. De meest bijgewerkte zijn we gevolgd, hij leidde naar de waterval. Ook hier waren we natuurlijk weer alleen. Een aantal mooie foto’s gemaakt van de natuur daar. Onderweg lagen allerlei keutels en volgens ons moeten die van elgs(moose) zijn. Die werden namelijk ook op het informatiebord op de parkeerplaats genoemd. Helaas hebben we ze niet gespot. Vanaf de waterval zijn we een ander pad langs de waterval teruggelopen. Martin vertrouwde het niet helemaal, maar het richtinggevoel van Christine is toch niet helemaal verkeerd, want we kwamen via dat andere paadje bij de parkeerplaats weer uit.
Toen weer verder gereden om vervolgens via de volgende tolweg Friisvegen (deze was van asfalt) naar Ringebu te gaan. Hier hebben we trouwens geen tolpoort/tolboom gezien. Dus zal het wel geen tolweg meer zijn. Ook hier hebben we weer genoten van de rust en de schitterende uitzichten. Wat boffen we toch met het weer. Ook langs deze weg nog gestopt bij een picknickbank. Ook hier natuurlijk weer de nodige foto’s geschoten. Het is eigenlijk niet te beschrijven hoe mooi die uitzichten zijn, en ook de foto zal het niet helemaal weergeven. Eigenlijk moeten jullie dit allemaal zelf ondervinden.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Ringebu. Hier hebben we onze eerste staafkerk van dichtbij bekeken en natuurlijk ook gefotografeerd. We waren net te laat om hem nog van binnen te bekijken, de deur ging om 5 uur dicht, en dat was toen wij ervoor stonden. Maar er zullen er nog wel meer komen tijdens onze vakantie, die bekijken we dan wel van binnen.
Deze was trouwens prachtig. Wat is dat niet hier?
Om kwart over 5 zijn we weer vertrokken richting Lillehammer/Nordseter. In Lillehammer hebben we de ijshockeyhal van de OS 1994 nog op de plaat gezet, evenals de springschans. Hierna zijn we doorgereden naar ons huisje. Daar kwamen we om ongeveer half 7 aan. Christine is eten gaan koken, Martin stofzuigen. Morgen gaan we hier weg en we moeten het huisje schoon achterlaten. Dus vandaar. Nu is het kwart voor negen en Martin is aan het kijken of Duitsland misschien nog verliezen kan. Een klein beetje anti Duitsland zijn we wel.
Trouwens de koeien hier houden wel van oranje. We hebben een klein oranje T-shirt aan het zij raam van de auto hangen. Gisteren toen de auto geparkeerd stond, terwijl wij de top aan het beklimmen waren, kwamen er koeien langs de auto. Die hebben even aan het raam gelikt, waar het oranje T-shirt hing. Wie weet gaat dit nog geluk brengen.
Zou mooi zijn.
We zijn benieuwd waar we morgen terecht komen. Volgens de brochure hebben de huisjes daar internet. Dan hoeven we niet meer naar de receptie te lopen en kunnen we evt. iets langer op internet contact hebben met de thuisblijvers.
Voor nu stop ik ermee en ga ik maar even weer naar de receptie om jullie op de hoogte te brengen van de belevenissen van vandaag.
Trouwens jullie berichtjes zijn leuk. Bedankt!
Groetjes van ons twee voor jullie allen vanuit een nog steeds heel licht en zonnig Noorwegen.

(’s Avonds om half 11 is het nog zo licht dat je denkt dat het nog maar 7 uur of zo is. En dan vraag je je af waarom je al moe bent. Maar na zo’n dag vol belevenissen is dat niet vreemd).

• 23 Juni 2010 - 19:47

Dochterlief:

Hallo daar!

Zo, weer een mooie dag hebben jullie gehad. Kunnen ze jullie niet meer afnemen!

Hier is ook alles prima :) Vandaag was het hier ook heel mooi weer en ook erg warm! Het leek hier boven wel een sauna...heb dan ook mooi een rustig dagje gehad. Alleen mijn kamer van een poetsbeurt voorzien. De komende tijd blijft het nog heel mooi en warm weer, dus dat belooft nog wat.

Morgen ga ik mijn broertje maar eens met mijn komst vereren, eens kijken hoe het in het oosten des lands is.

Geniet nog maar mooi verder daar, voor je het weet ben je weer thuis!

Liefs,
    Mandy

• 23 Juni 2010 - 19:53

Gertin:

Zijn de tomaatjes na dag 4 al rijp genoeg om opgegeten te worden?
    Geniet van jullie nu al geslaagde vakantie. Daar ga ik tenminste vanuit als ik jullie reisverslagen mag geloven!
    Blijf volop genieten; het is zo weer voorbij!

• 24 Juni 2010 - 15:03

Paulien:

Hoi vakantiegangers.

Moest vanmiddag nog aan jullie denken en wou vanavond mail sturen.

Ik heb genoten van het verslag, wel veel in 1 keer maar boeiend.Ik kijk uit naar de volgende.
    Zo te horen vermaken jullie je wel.

Vanavond voetbal,kunnen jullie ook kijken?

Groetjes van Ons, doei doei

• 24 Juni 2010 - 17:53

Hank En Sandra:

Hallo vakantiegangers,

Eindelijk even tijd om jullie reisverslagen door te lezen. Maar als we het zo lezen is er nog niets veranderd gedurende de afgelopen 10 jaar. Die rust in Noorwegen, viel ons toen ook al zo op. Ook op de (snel)wegen. De ferries zo groot, het eten erop zo lekker, die brug in Göteborg bijna te laag voor de boot, die E6 die zo lang is, goh jullie maken ons weer gek om ook volgend jaar weer naar Zweden/Noorwegen te gaan.
    Geniet van het mooie weer en de schitterende omgeving.

Groetjes,
    Hank, Sandra, Imke en Thom.

• 24 Juni 2010 - 20:05

Pa En Ma.:

Pa zit nu voetbal te kijken en ik wil proberen jullie een berichtje te sturen. Die kerk heb ik ook met eigen ogen gezien, geweldig hè? Vandaag is het de vierentwintigste, dus van harte proficiat. Geniet maar lekker verder. Groetjes ook van papa, mama.