verslag 6e dag - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu verslag 6e dag - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

verslag 6e dag

Door: purg

Blijf op de hoogte en volg Christine

25 Juni 2010 | Noorwegen, Oppdal

Verslag 6e dag Oppdal
Gisteravond hebben we de voorlichtingsavond van Linda gehad. We hebben ons opgegeven voor een Moose safari. Deze is vanavond. We moeten dan om half 11 ’s avonds bij het VVV kantoor zijn van waaruit we met een bus vertrekken. De safari zal ongeveer 2 à 3 uur duren. We zijn benieuwd wat we gaan spotten. Dat lezen jullie morgen dan wel.
Vanochtend om kwart over 8 opgestaan. De regen tikte tegen het raam. En het blijft maar regenen.
De bakker kwam om half 9, dus heeft Martin lekkere verse croissants en broodjes bij hem gehaald. Vanuit ons huisje nog geen halve minuut lopen, dus wat wil je nog meer.
Hierna rustig ontbeten en wat internetten. Vanwege het slechte weer hebben we besloten naar Trondheim te gaan. In een grotere plaats merk je in ieder geval minder van het regenen. En de reis er naartoe duurt 2 uur. Dan kan het ook weer droog zijn. We zullen zien.
Eerst gaan we nog even naar de VVV in Oppdal. Hier kopen we een plattegrond van de omgeving en pakken we folders van andere bezienswaardigheden in de buurt of van de gebieden waar we nog naar toe gaan. Vervolgens vertrekken we richting Trondheim.
Na een mooie tocht (het heeft wel de hele weg geregend) waren we om ca. 2 uur in Trondheim. Onderweg hebben we ver in een wei ook nog weer een Moose gezien. Dat is nummer 2. En misschien worden het er vanavond nog wel meer.
Nadat we de auto in de parkeergarage geparkeerd hebben, gaan we op pad. Zodra we buiten staan en het centrum opzoeken is het droog. Wat een geluk hebben we weer. Voor de zekerheid hebben we de regenkleding en paraplu wel meegenomen. Je weet maar nooit.
Eerst lopen we even bij de VVV binnen. Hier vraagt Christine in haar beste Engels naar de bezienswaardigheden en hoe die te vinden zijn. De juffrouw van de VVV geeft dat op een plattegrondje aan en dan gaan we op pad naar de kathedraal. Nadat we kaartjes gekocht hebben kunnen we naar binnen. Deze kathedraal is heel fraai. Volgens onze Linda van gisteren staat de kathedraal al 100 jaar in de steigers. Ook nu is dat nog het geval. Maar als je dit gebouw ook ziet, snap je wel waarom dit zo is. Martin heeft mooie foto’s gemaakt. Zijn nieuwe fototoestel werkt perfect. Flitsen binnen mocht niet, maar zelfs zonder flits hele mooie plaatjes van onder andere de glas in lood ramen. Nadat we dit moois gezien hebben en nog een kaarsje hebben aangestoken voor al onze kennissen en vrienden die dit nodig hebben gaan we weer verder. Ons volgende doel is de “gamle” brug. Dit is een heel antieke ophaalbrug. Hier langs het water staan ook stereotype Noorse huizen. Ze staan op palen in het water. Het is een heel mooi gezicht. Al die huizen in verschillende frisse kleuren. Vervolgens gaan we naar 's werelds eerste fietslift. Dit is een lift voor fietsen die in 1993 gemaakt is. Dit om het fietsen in Trondheim te stimuleren. Helaas werkt deze lift nu niet meer, maar het systeem is wel grappig. Een rail in de grond waar je fiets in moet en dan word je naar boven “getakeld”.
Na dit bekeken te hebben zijn we door typische Noorse straatjes verder gelopen. Over het plein met
standbeeld van Olav Tryggvason, de stichter van Trondheim. Hierna zijn we teruggegaan naar de parkeergarage. En het was nog steeds droog. Wat een geluk weer. Als we in de auto gestapt zijn, de motor gestart, geeft de boordcomputer aan dat het dimlicht kapot is. Dus gaan we bij een benzinestation een nieuwe lamp kopen (gelijk 2 voor de volgende keer). Martin vervangt hem gelijk. Na een “beetje” gemopper lukt het hem. Het is echt een vervelende klus. Je kunt er zo gemakkelijk bij komen. Maar de lamp brandt weer en dat was ons doel. Geen last van politie. In Noorwegen moet je namelijk ook overdag verlichting voeren. Vandaar.
En de lamp zat er nog maar net in of er brak een wolkbreuk los. Wat hozen. Wat een geluk voor ons.
En door die regen stromen de rivieren als gekken naar beneden. Wat een krachten komen er dan los. En dat natuurverschijnsel is weer prachtig om te zien onderweg. Zo zie je maar elk nadeel heeft zijn voordeel.
Tegen 7 uur waren we weer thuis. Nu even het verslag maken en dan rustig wachten tot half 11. Dan gaan we op elandsafari. Wat we daarbij beleven zullen jullie morgen wel horen.
Verder bedanken we iedereen voor de felicitaties en de groetjes van ons twee vanuit Oppdal.

• 25 Juni 2010 - 19:32

Gertin:

Ben wel weer de eerste met een reactie; kennelijk heb ik te veel tijd om op het net te surfen ;-)
    Als jullie dit lezen zullen jullie wel terug zijn van de safari; hopelijk niet opgegeten en ervan genoten; hoop dat het weer daar de komende dagen net zo worden mag als hier nu (25 graden en voor de komende dagen zelfs nog iets warmer)
    Groetjes broertjelief uit Deventer

• 25 Juni 2010 - 20:39

Pa En Ma.:

Hallo kinders, Ik zei jullie toch, dat het daar prachtig is! Elke dag opnieuw sta je er versteld van. Wij zijn vandaag samen met Diny Schoppink naar de seniorenmiddag van de popfeesten in Usselo geweest. Papa vond het ook gezellig. Janny en Johan moesten er optreden en er was gezellige meezingmuziek . Groetjes en geniet maar verder. Pa en ma.

• 26 Juni 2010 - 08:40

Jan En Paulien:

Hallo
    nou zo te lezen is het elke dag genieten daar.
    Nu alleen het weer nog beter worden.
    Hier hebben we niets te klagen daarover.
    Wij zijn heel benieuwd naar de foto's.
    Hopelijk denk je daarbij nog aan Jan, Christine hahahaha
    Groetjes en tot schrijfs doei