dag 17 Montréal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu dag 17 Montréal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Christine Regenspurg - WaarBenJij.nu

dag 17 Montréal

Door: purg

Blijf op de hoogte en volg Christine

18 September 2011 | Canada, Montréal

Verslag dag 17 Montréal
De wekker ging om 7 uur vanochtend, wel vroeg voor onze doen. En na een koude nacht was het moeilijk om uit bedje te komen. Onze neusjes waren helemaal verkleumd. Maar ja, we wilden de shuttlebus die om half 9 zou vertrekken natuurlijk niet missen. Dus moesten we er toch aan geloven. Aankleden en ontbijten dus, zodat we om kwart over 8 startklaar waren. De bus was om iets over half 9 bij de receptie. Samen met een ander echtpaar vertrokken we. Hierna ging het richting de Koa Camping die aan de andere kant van Montréal lag. Zo hebben we al een kleine sightseeing van de skyline van Montréal. Het belooft een mooie dag te worden, lucht strak blauw. Wat kan ons nog overkomen? Iets voor tienen worden we afgezet bij de VVV in het centrum van Montréal. Hier beginnen ook de sightseeing tours van Montréal. Wij hebben gekozen voor tocht C1. Deze duurt 3 uur en maakt ook 4 fotostops. En komt op diverse punten die we niet kunnen belopen. De eerste stop is bij de basiliek. Hier hebben we ruim een half uur om de basiliek te bezichtigen. De entree voor deze basiliek is 10 dollar voor ons beiden. Met al het kleine geld in de portemonnee komen we er net. Deze basiliek is echt schitterend. We hopen dat de foto’s het een beetje kunnen overbrengen. Hierna nog snel even geld bij de bank gepind. En daarna snel naar de bus. Wij waren de laatsten. Maar ja, iemand moet toch de laatste zijn? Hierna reed de bus langs allerlei andere bezienswaardigheden, onder andere chinatown. De chauffeur was tevens gids en vertelde het zowel in het Engels als in het Frans. Wij zaten links in de bus, voor ons gevoel waren aan die kant ook de meeste bezienswaardigheden. Hoezo geluk? We zagen allerlei typische huizen met de trappen aan de buitenkant. Deze hebben geen garages of bergingen. De fietsen worden daarom elke dag naar boven gesjouwd en op de balkons gestald. De luxere huizen hebben de trappen binnen. En met een beetje geluk wel een stalling. Ook hebben we prachtige alleenstaande huizen gezien. Deze hebben garages van waaruit je binnendoor naar boven kunt. Dan hoeven ze in de winter niet over de trapjes.
De volgende stop was bij het Olympisch stadion. Dit is ook prachtig om te zien. Het dak hangt aan 26 kabels en dat houdt alles. Wat een knap staaltje werk. Hierna vertrokken we weer en kwamen we onder andere langs de universiteit. Ook hebben we een stukje van de campus gezien. Deze universiteit ligt deels op Mont Royal. Prachtig uitzicht dus.
Hierna was de volgende stop bij de St. Joseph du Mont-Royal. Het is één van de grootste bedevaartkerken ter wereld. Hier hadden we alleen tijd om foto’s te maken, de kerk konden we niet van binnen bekijken. De tuinen waren prachtig aangelegd. En je werd welkom geheten met planten zowel in het Engels als in het Frans.
We reden verder en kwamen langs twee ontzettend grote begraafplaatsen. Echt daar kun je je geen voorstelling van maken, zo groot. Hierna maakte de bus nog 1 stop om een prachtig uitzicht op de skyline van Montréal te kunnen vastleggen op de gevoelige plaat. Prachtig allemaal. Wij hebben echt geluk met het weer. Je moet er niet aan denken dat het regent, want dan zal het allemaal niet zo schitterend zijn. Geluk kun je niet afdwingen, maar soms heb je het gewoon.
Nu volgden nog de laatste 10 minuutjes van onze tocht en was er aan 3 uur toeren door Montréal al weer een einde gekomen. We werden natuurlijk weer afgezet bij de vvv.
Vervolgens hebben we zelf te voet Montréal van dichtbij bekeken. We wilden naar de haven, daar waren we langs gekomen. En nu met het mooie weer ook heel aantrekkelijk. Op weg hier naar toe, hoorden we opeens muziek. Dit bleek een luchtmacht kapel te zijn. Ook marcheerden hier de landmacht en marine in mee. De straten werden door politie agenten te auto afgezet. Dus wij mooi achter de optocht aan. Uiteindelijk hebben we de optocht verlaten omdat we naar de haven wilden. Dat is ook gebeurd. Via een aantal leuke winkelstraatjes kwamen we daar ook. Hier hebben we een tijdje rondgekeken. Het was er erg druk. Er lagen namelijk drie schitterende zeilmasters aan de kade. Waarschijnlijk was er 1 of ander festival. Ja, die mazzel hadden wij weer.
Vervolgens zijn we weer aan onze terugtocht richting vvv begonnen. We moesten namelijk om kwart voor 4 weer voor de shuttlebus terug zijn. Onderweg kwamen we voor de Cityhall de parade tegen van de marine, land- en luchtmacht. Een heel spektakel. De burgemeester moest de troepen inspecteren. Wat een jong broekie die burgemeester. Maar ja, wij hebben maar weer meegemaakt. We hoorden iemand uit het publiek zelfs zeggen, dat de politie niet eens wist waarvoor dit was. Lachen joh.
Onderweg terug wilden we nog even iets te drinken halen bij Starbucks, maar dat duurde zo lang, dat we het maar niet gedaan hebben. We waren bang de bus te missen. Ook kwamen we onderweg nog verschillende bruidsparen tegen, wel een stuk of 4. Schijnbaar was deze zaterdag een goede dag om te trouwen. De tijd zal het zeggen.
Hierna waren we om klokslag kwart voor 4 terug voor de bus. Op tijd dus. De bus vertrok pas om 4 uur, we hadden de Starbucks dus wel kunnen doen. Nu hebben we dat trouwens bij de vvv nog gedaan. Dus de inwendige mens was verzorgd.
Na nog weer een uurtje terug in de bus, is het ongeveer 5 uur als we terug zijn op de camping. Het zonnetje schijnt, dus we gaan lekker buiten zitten. En omdat we nog kunnen internetten tot 8 uur, maar gauw het verslag voor de thuisblijvers gemaakt. Hierna gaan we nog een hapje te eten maken en daarna lekker relaxen. Weer vroeg naar bed, want morgen gaan we nog een dagje Montréal doen. Dan zonder bustocht. Kijken wat die dag ons brengt.

Groetjes van Martin en Christine vanuit een overdag zonnig en ’s nachts heel koud Montréal

• 17 September 2011 - 22:44

Nachtbraker:

stelletje mazzelkonten!

• 18 September 2011 - 07:40

Pa En Ma.:

Hallo kids, Zonder geluk vaart niemand wel, dat bewijzen jullie wel in het bijzonder! Hier is het weer nog steeds niet zo mooi en ook koud 's nachts. We hebben net ontbeten en gaan straks bij Diny S. koffie drinken en daarna zien we wel verder, misschien de auto nog even verder proberen. Nu maken we ons dus maar gauw "reisefertig". Liefs pa en ma.

• 18 September 2011 - 10:41

Gertin:

Hallo lief zussie en zwagertje!

Ik kan wat jullie nachtbraker zegt niet ontkennen; jullie zijn echt een stelletje mazzelkonten! Vandaag voor mij een relaxdagje hier; in de planning stond om naar voetbal te gaan maar helaas is mijn vaste tribuneplaats voor deze wedstrijd niet vrijgegeven omdat ze met de dakconstructie bezig zijn; en onder een niet afgemaakt dak willen ze geen publiek; zou ik ook niet onder willen zitten na alles wat er gebeurd is.....
    dus het wordt dan maar eredivisie live met als opwarmertje nu PSV-AJAX.
    Gisteren met Jan en Berthe van Oldenzaal naar de Lutte en weer terug gewandeld over De Boerskotten; mooie wandeling en met redelijk weer (bewolkt met een waterig zonnetje af en toe maar wel droog!) en 's avonds in Laren gegeten; ik vermaak me dus ook wel hier!

Groetjes en liefs Gertin

PS: PSV-AJAX tussenstand na 2 minuten: 1-0 ;-)

• 18 September 2011 - 12:41

FC Twente Ado Den Haag 5-2
    Ze staan weer bovenaan!

• 18 September 2011 - 15:49

Paulien:

Ik ben 3 dagen weggeweest dus had vandaag veel te lezen hoe jullie je daar vermaken.
    Ik heb het met plezier gelezen.
    Mooi foto's ook hoor.
    Groetjes

• 18 September 2011 - 18:19

Christine En Martin:

We staan in de apple store in Montreal op de iPad te oefenen. Het is prachtig weer, volop zon! Wat willen we nog meer. Om 4 uur gaat de bus weer. Volgende verslag volgt vanaf de camping. Groeten van us 2.